Privacystatement

Privacy

Dit zijn de belangrijkste regels:

1. Wij gebruiken je persoonsgegevens als wij hier een 'wettelijke grondslag' voor hebben. Dat betekent:

  • Je geeft ergens toestemming voor.
  • Wij sluiten met elkaar een overeenkomst af.
  • Wij hebben een goede reden om je gegevens te verwerken. Dit noemen we een gerechtvaardigd belang.
2. Wij gaan zorgvuldig om met je persoonsgegevens. We doen alles wat wij kunnen en wat redelijk is om je persoonsgegevens te beschermen.

3. Wij houden ons aan de volgende wetten:
  • Wet bescherming persoonsgegevens
  • Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • andere wetten en regels over de verwerking van persoonsgegevens

Wij hebben je persoonsgegevens nodig voor de volgende doelen:

  • We voeren je huur- of koopovereenkomst uit.
  • We kijken welke inkomsten en uitgaven jij of je gezin hebben. Zodat wij weten welke woning wij je mogen toewijzen.
  • We kunnen je geld betalen of je kunt ons geld betalen.
  • We kunnen een schuld aan je terugvragen. Of we kunnen iemand anders vragen om deze schuld voor ons terug te vragen.
  • We onderhouden, renoveren en repareren woningen of andere roerende en onroerende zaken die wij verhuren.
  • Voor de klantenservice.
  • We behandelen klachten.
  • We behandelen zaken waarover we het juridisch niet eens worden.
  • We laten een controle uitvoeren door onze accountant.
  • We maken analyses over ons bezit.
  • We voeren een andere wet uit of passen een andere wet toe.

Welke gegevens hebben wij van je nodig?

Als je een woning wilt huren of kopen:

  • naam
  • voornamen
  • voorletters
  • titel
  • geslacht
  • geboortedatum
  • adres
  • postcode
  • woonplaats
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • bankrekeningnummer

Als je huurder of koper van ons wordt:

Dan hebben wij de volgende gegevens van jou, medehuurders of medebewoners nodig:

  • de punten die je hiervoor leest;
  • een verhuurdersverklaring;
  • gegevens die nodig zijn om de huur- of koopovereenkomst uit te voeren;
  • inkomensgegevens die wij nodig hebben om woningen passend te kunnen toewijzen;
  • gegevens om zaken die je van ons huurt te kunnen onderhouden en repareren;
  • gegevens om inkomsten en uitgaven te kunnen berekenen en vastleggen;
  • gegevens om betalingen te kunnen doen;
  • gegevens om geld te kunnen terugvragen;
  • gegevens die wij nodig hebben voor het onderbouwen van rechtsvorderingen. Bijvoorbeeld als er sprake is van een huurachterstand of overlast. Of als je je niet houdt aan onze afspraken in je huurovereenkomst of de algemene huurvoorwaarden.
  • andere gegevens dan je hiervoor leest als we die moeten verwerken volgens een andere wet.

Als je huurder of koper van ons bent:

Dan hebben wij soms ook de volgende bijzondere persoonsgegevens of gevoelige gegevens van je nodig:
  • medische gegevens voor (medische) aanpassingen van een woning;
  • gegevens over overlast of agressie met bewijzen hiervan. Zoals foto's, film, geluidsopname, e-mails of brieven van en naar andere organisaties;
  • gegevens over woonfraude of onrechtmatig gebruik van een woning;
  • gegevens over crimineel of hinderlijk gedrag.

Wij verwerken deze gegevens in de volgende gevallen

  • Als dat nodig is om de huur- of koopovereenkomst te kunnen uitvoeren of handhaven.
  • Als dat nodig om de belangen van onze organisatie (gerechtvaardigd en noodzakelijk) te behartigen.
  • Als dat nodig is om de veiligheid van medewerkers, bewoners of anderen te waarborgen.

Wij verwerken deze gegevens altijd volgens de wet. Ook gebruiken we alléén de persoonsgegevens die wij nodig hebben.

Wij beschermen je persoonsgegevens

Wij zorgen ervoor dat je gegevens bij ons veilig zijn. Ook houden onze medewerkers je gegevens geheim. Dat zijn zij verplicht. Wij beveiligen onze systemen goed. Ook gebruiken we niet meer gegevens dan we nodig hebben. Dit noemen we technische en organisatorische maatregelen. Deze maatregelen controleren wij regelmatig. Als dat nodig is, passen wij deze aan de nieuwste techniek aan. Dit geldt ook voor bedrijven die je gegevens in onze opdracht verwerken en gebruiken.

Wij bewaren je gegevens niet langer dan nodig is

Of dan dat wij dat mogen volgens de wet. Dat noemen we de bewaartermijn. De bewaartermijn kan per doel verschillen. Dat hangt af van het soort gegevens en het doel waarvoor wij deze verwerken.

Wij vernietigen persoonsgegevens met zorg

Is de bewaartermijn voorbij? Dan vernietigen wij de gegevens. Dat doen wij zelf of dat doet een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd voor ons. Wij vinden het belangrijk dat dit ook met zorg en op tijd gebeurt.

Goed om te weten

Wij slaan geen Burgerservicenummers (BSN) of kopieën van identiteitsbewijzen op binnen Woonbron.

Je kunt je gegevens altijd bekijken

Je kunt ons altijd vragen om:

  • een kopie van je gegevens te bekijken;
  • je gegevens te corrigeren, bijwerken of verwijderen.

Je moet dan kunnen legitimeren. Ook moet je altijd kunnen aantonen dat de gegevens die je wilt controleren of aanpassen, van jou zijn. Wij behandelen je aanvraag binnen 4 weken.

Wij kunnen dit privacystatement aanpassen

Dat doen wij als dat nodig is. Lees dit privacystatement daarom af en toe opnieuw. Je blijft dan goed op de hoogte van de manier waarop wij met je gegevens omgaan.

Neem contact met ons op als je vragen, opmerkingen of klachten hebt

Heb je een klacht over de verwerking van je persoonsgegevens? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier. Of kijk op de pagina over klachten.


Versie: 13 maart 2023

Deze afspraken hebben we met alle leveranciers van software

Voor het doen van ons werk maken we gebruik van verschillende soorten software. Soms gebruiken we nieuwe software, of software van een nieuwe leverancier. Wij doen altijd eerst een controle op risico's voor uw privacy. En we sluiten altijd een verwerkersovereenkomst af. In deze overeenkomst staat dan welke gegevens zij mogen verwerken, en voor welk doel. Dat betekent ook dat deze leverancier alleen de gegevens mag verwerken die zij nodig hebben voor het beschreven doel.

Voordat we een verwerkersovereenkomst afsluiten doen wij eerst een risicoanalyse. In die analyse kijken we naar:
  • Waarom de leverancier gegevens verwerkt of nodig heeft.
  • Wat de leverancier doet bij een datalek.
  • Hoe de leverancier zorgt dat zij zo min mogelijk data nodig heeft.
  • Welke afspraken de leverancier met eigen leveranciers heeft.
  • Hoe de leverancier omgaat met uw rechten in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
  • Welke beveiligingsmaatregelen de leverancier neemt.
Blijkt uit deze analyse dat er onaanvaardbare risico's zijn? Dan kopen wij geen software van deze leverancier. Dat doen we ook niet als de leverancier het niet eens is met dit privacystatement.

Economic Data Resources

Wij geven je gegevens aan Economic Data Resources

Word je klant bij ons? Dan geven wij je gegevens aan Economics Data Resources (EDR).

EDR gebruikt je gegevens als volgt:

  • Om ons advies te geven over je financiële situatie. Dit noemen wij een financiële screening. Kun je alle rekeningen betalen? Dat noemen we je kredietwaardigheid.
  • Om te controleren of je contactgegevens kloppen.
  • Om het risico te voorkomen dat je jouw facturen niet kunt betalen. Of een (te grote) schuld krijgt.


Goed om te weten

Huur je geen woning meer van ons omdat je jouw huur niet kunt betalen? Dan kan dit gevolgen hebben voor andere overeenkomsten die je aangaat met (financiële) verplichtingen.

Klik hier om bezwaar te maken tegen het gebruik van persoonsgegevens door EDR.

Wij doen altijd een financiële screening voordat wij een woning toewijzen

Ook kunnen we controleren of je ooit overlast hebt veroorzaakt. Werk je hier niet aan mee? Of is het resultaat van de screening negatief? Dan kun je de woning niet van ons huren. Met jouw reactie op onze woningen geeft je ons toestemming om bij je bank, werkgever of de Belastingdienst te controleren of de gegevens die je ons geeft, kloppen.

Mind2Pay

Wij delen je gegevens met Mind2Pay

Mind2Pay levert de software voor onze administratie over huurbetalingen. Daarom hebben zij toegang tot sommige gegevens van onze huurders. Deze gegevens worden gebruikt voor administratieve werkzaamheden, maar soms ook om:

  • Ons advies te geven over hoe we jou het beste kunnen benaderen bij een betalingsachterstand. Dat doen we op basis van een aantal segmenten en gebeurt automatisch.
  • Namens ons berichten naar jou te versturen over de betalingsachterstand. En om berichten te versturen naar deurwaarders en gemeenten als dat nodig is.
  • Namens ons kunnen ze je bellen als je een huurachterstand hebt. Mind2Pay belt je met 088 001 66 61 en na het opnemen hoor je een robot die je om jouw verdere gegevens vraagt. Na het intoetsen van je gegevens heb je tijdens kantooruren ook de mogelijkheid direct met een medewerker van Woonbron te spreken. Op deze manier kan Woonbron snel een oplossing vinden voor jouw huurachterstand.

DÂK Woonkeus Drechtsteden

Signalering bij DÂK Woonkeus Drechtsteden: wat is het en waarom doet Woonbron dit?

Bij Woonbron verhuren en onderhouden we woningen. Maar net zo belangrijk: wij doen ons best om huurders zo fijn mogelijk te laten wonen. Waar mensen wonen komen we ook wel eens huurders tegen die problemen veroorzaken. Dat is vaak vervelend voor de buren, maar vaak ook voor de persoon zelf. Daarom helpen we zo goed mogelijk alle mensen in zo’n situatie, om ervoor te zorgen dat we een oplossing vinden voor huurder en voor buren. Maar soms zijn de problemen te groot of is de overtreding te ernstig. Denk dan aan:

• zeer ernstige overlast voor omwonenden
• een gevaar vormen voor anderen
• agressief gedrag vertonen
• de woning voor andere doeleinden gebruiken dan wonen zoals hennepteelt
• grote huurschuld
• fraude bij het accepteren van de woning.

In deze situaties willen we voorkomen dat deze huurder niet weer problemen veroorzaakt. Woonbron kan onder afgesproken voorwaarden deze huurders signaleren. Dit betekent dat de huurder voor een bepaalde periode (één tot vijf jaar) niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning van Woonbron die worden aangeboden via DAK Woonkeus. De andere corporaties in de regio Drechtsteden kunnen zien dat iemand een signalering heeft. Het staat hen vrij om niet of onder voorwaarden een (tijdelijk) contract aan te gaan met iemand die een signalering heeft.
De huurder ontvangt altijd een bevestiging wanneer hij of zij gesignaleerd is.

Heldere afspraken

De woningcorporaties in regio Drechtsteden hebben afspraken gemaakt over wanneer en hoe lang iemand gesignaleerd wordt. Dit doen we niet zomaar. Dat doen we alleen maar volgens strenge regels. Deze regels zijn vastgelegd in een protocol. Dit protocol is goedgekeurd door de Autoriteit persoonsgegevens, de privacy waakhond van de overheid. Dit betekent dat we zorgvuldig omgaan met uw gegevens en deze gegevens goed beveiligen. In het protocol is ook vastgelegd dat een huurder bezwaar kan maken tegen de signalering.

Protocol

Meer weten? Het volledige protocol is na te lezen op de website van de Autoriteit persoonsgegevens en DAK Woonkeus.

Social media

Wij vragen via social media nooit vertrouwelijke en gevoelige informatie

Zoals rekeningnummers of informatie over je inkomen. Social media zijn minder betrouwbaar en veilig dan bijvoorbeeld e-mail. We kunnen wel vragen om algemene persoonsgegevens, zoals je adres of geboortedatum.

Zorg dat je zelf ook nooit vertrouwelijke gegevens via social media stuurt!

Wij kunnen in de volgende gevallen je vraag niet via social media in behandeling nemen. Dit vragen we voor je eigen veiligheid:

  • Je wilt de huur opzeggen.
  • Je hebt een vraag over bijzondere (vertrouwelijke) persoonsgegevens.
  • Wij hebben bijzondere (vertrouwelijke) persoonsgegevens nodig om je vraag te kunnen beantwoorden.

Neem dan op een andere manier contact met ons op.


Andere partijen

Wij kunnen persoonsgegevens delen met andere partijen

Natuurlijk volgen we daarbij altijd de wet. En gaan we zorgvuldig met iedere vraag om informatie om. Ook delen we niet meer gegevens dan nodig is.

We kunnen bijvoorbeeld informatie delen in de volgende gevallen:

  • We delen gegevens met partijen die wij moeten of willen inschakelen om ons werk goed te kunnen doen. Of voor onderhoud of reparaties. Denk aan ICT-leveranciers, loodgieters, reparateurs of aannemers. Wij geven bijvoorbeeld contactgegevens zodat deze partijen contact kunnen maken met huurders.
  • We kunnen meer persoonsgegevens geven aan bijvoorbeeld een deurwaarder of advocaat.
  • We kunnen gegevens delen met bijvoorbeeld gemeenten, politie, zorginstellingen, de Belastingdienst of justitie. Volgens de wet zijn wij verplicht om dit te doen. In de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn afspraken gemaakt over hoe deze gegevens beschermd worden. Deze afspraken staan ook in een convenant. Dat doen we bijvoorbeeld:
    • om overlast of fraude aan te pakken;
    • om (schuld)problemen te voorkomen;
    • om urgentie te kunnen aanvragen;
    • om de gemeente te laten weten of je een huisvestingsvergunning hebt gekregen. Of om te controleren of je wel recht hebt op een huisvestingsvergunning;
    • voor een inschrijving in de basisregistratie personen (BRP);
    • bij een strafrechtelijk onderzoek.

Je kunt ons een volmacht geven

Bijvoorbeeld als je zelf niet meer in staat bent om contact met ons op te nemen. Dan kun je iemand machtigen om dat voor jou te doen.

Woonbron deelt geen informatie van klanten met andere personen dan de klant zelf. Is het in jouw geval toch gewenst of nodig dat Woonbron gegevens van of over jou verstrekt aan iemand anders dan jijzelf, dan vragen we je hiervoor een volmacht af te geven. Met deze volmacht geef je Woonbron toestemming om (gevoelige) informatie over jou met een ander persoon te delen.


Website

Wij verzamelen en gebruiken persoonlijke gegevens op onze website

Dat doen we onze (web)diensten aan je te kunnen leveren en om met je te communiceren. Daarnaast gebruiken wij je gegevens voor onderzoek en analyses. Zo kunnen wij onze diensten en onze website verbeteren.

Voor onze website verwerken wij de volgende gegevens van je:

  • We gebruiken je inlog- en identificatiegegevens voor onze klantportalen.
  • We gebruiken je gegevens om een chat of een webformulier te kunnen beantwoorden of af te handelen.
  • Wij kunnen het IP-adres van jouw computer registreren. Om gedrag op de website te onderzoeken: wie bezoekt ons? En op welke manier gebruikt deze bezoeker onze site?


Cookies

Onze website gebruikt cookies. Dat zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor je computer, telefoon of tablet.

Cookies zijn nodig om onze website goed te laten werken

Je hoeft dan bijvoorbeeld niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden als je onze site (opnieuw) bezoekt. Ook laten cookies zien hoe je onze website gebruikt. En hoe wij deze beter en klantvriendelijker kunnen maken. Daarnaast gebruiken we JavaScript. Ook dit zorgt ervoor dat onze website goed werkt.

We gaan altijd voorzichtig om met je gegevens

Daar hoef je zelf niks voor te doen. We gebruiken cookies alleen om te kijken hoe we de website beter kunnen maken. Welke cookies dit zijn, lees je op deze pagina.

Je geeft automatisch akkoord om cookies te gebruiken

Door onze website te gebruiken ga je automatisch akkoord met het gebruik van cookies en JavaScript.

Je kunt cookies en JavaScript ook uitzetten

Houd er dan wel rekening mee dat onze website niet altijd goed werkt. Hoe je cookies kunt uitzetten of verwijderen lees je hier:

Chrome
Firefox
Internet Explorer
Edge
Safari (iOS)
Safari (macOS)


Welke cookies gebruiken wij?

Gebruik (ASP.Net)
Doel: Deze cookie maakt het mogelijk om onze website te gebruiken. Zonder deze cookie werkt onze website niet.
Eigenschappen: Deze cookie komt van Microsoft en wordt meteen na je bezoek verwijderd.
Namen: _ASP.Net_SessionID
Delen: Microsoft deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Video's (YouTube)
Doel: Deze cookies maken het mogelijk om video's van YouTube op onze website te bekijken. Zonder deze cookies is het niet mogelijk om (instructie)video's op onze website te bekijken.
Eigenschappen: Deze cookie komt van YouTube en wordt na maximaal 7 maanden verwijderd.
Namen: CONSENT, LOGIN_INFO, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC en __Secure
Delen: YouTube deelt anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Analyse (Google Analytics, Optimize en Tag Manager)
Doel: Met deze cookies meten we hoe je woonbron.nl gebruikt. We kunnen onze website niet (goed) verbeteren en klantvriendelijker maken zonder deze cookies.
Eigenschappen: Deze cookie komt van Google en wordt na maximaal 2 jaar verwijderd.
Namen: _ga, _gaexp, _gat, _gat_gtag en _gid
Delen: Google deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Analyse (Microsoft Clarity)
Doel:
Met deze cookies meten we hoe je woonbron.nl gebruikt. We kunnen onze website niet (goed) verbeteren en klantvriendelijker maken zonder deze cookies.
Eigenschappen: Deze cookie komt van Microsoft en wordt na maximaal 1 jaar verwijderd.
Namen: _clck, _clsk, CLID, ANONCHK, MR, MUID en SM
Delen: Microsoft deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Analyse (LinkedIn)
Doel: Met deze cookies meten we hoe je woonbron.nl gebruikt. We kunnen onze advertenties op LinkedIn niet (goed) verbeteren zonder deze cookies.
Eigenschappen: Deze cookie komt van LinkedIn en wordt na maximaal 180 dagen verwijderd.
Namen: BizoID, BizoData, BizoUserMatchHistory, BinzoNetworkPartnerIndex, UserMatchHistory, U, li_sugr
Delen: LinkedIn deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Marketing (DoubleClick)
Doel: Met deze cookies worden advertenties van Google persoonlijker gemaakt. Advertenties via Google en YouTube zijn zonder deze cookies niet persoonlijk of relevant.
Eigenschappen: Deze cookie komt van Google en wordt na maximaal 1 jaar verwijderd.
Namen: DSID, ID, NID, ANID en 1P_JAR
Delen: Google deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.

Analyse (Facebook)
Doel: Met deze cookies meten we hoe je woonbron.nl/woningzoeken gebruikt. We kunnen onze website niet (goed) verbeteren en klantvriendelijker maken zonder deze cookies.
Eigenschappen: Deze cookie komt van Facebook en wordt na maximaal 2 jaar verwijderd.
Namen: lu, xs, s, presence, act, c_user, csm, p, fr, datr
Delen: Facebook deelt geen anonieme data met anderen. Lees het privacystatement.